fredag, marts 11, 2011
2 år og 1933 venner senere.....
Som det fremgår af overskriften er jeg nu helt officielt en "Facebook whore", dvs. en med et vanvittigt stort antal venner. Tallet i sig selv får mange til at løfte et øjenbryn, mens de tænker: Hvad prøver hun at bevise? Hun kan jo umuligt kende så mange mennesker?
Jeg vil dog langt hellere besvare det lidt mindre fordomsfulde spørgsmål: Hvorfor har hun så mange venner? Det har jeg nemlig mine gode grunde til ;) Here comes:
Da jeg i sin tid startede på Facebook var det overvejende nuværende og gamle studerende, jeg mødte samt enkelte kolleger, både nære og fjerne rent geografisk. Jeg meldte mig også efter flere overvejelser som fan af Helle Thorning, mest for at se, hvad hun lavede på Facebook. Jeg er også fan af "The White House" af samme årsag. Men ret hurtigt blev jeg opmærksom på Facebook apps, altså alle de tilføjelsesprogrammer til Facebook, der bliver lavet af andre end Facebook selv.
Skabsgamer
Da jeg altid har været "skabsgamer" bemærkede jeg selvfølgeligt hurtigt, at der var en mængde spil i Facebook. Det førte mig vidt omkring og jeg har spillet de mærkeligste spil i den forløbne tid, men samtidigt har jeg fået et indblik i det, Jesper Juul betegner som "A Casual Revolution". Det nye JJ fremhæver er, at dels er hardcore gamerne nu voksne og har ikke plads i hverdagslivet til så mange timer ved spilkonsollet, dels er mainstream casual spil (casual games er spil som f.eks. 7-kabalen) nu gået online.
Det måtte jeg selvfølgelig undersøge, og på et tidspunkt skrev jeg i min Fb status: "How many passive games doest it take to make me a hardcore gamer?" Lol
Når jeg nu skriver "Yesssss!! Century #156" i min status, er der 35, der klikker "I like this" og 3, der lægger en kommentar!! Dét er ikke kommet af sig selv, skulle jeg hilse og sige ;)
torsdag, marts 13, 2008
You are who you know
Jenkins og Meyrowitz
Jeg er f.eks. meget optaget af Henry Jenkins (websitet er ikke opdateret siden 2006, nu blogger Henry Jenkins i stedet på bloggen: Confessions of an ACA-Fan). Henry Jenkins er en af de få, der i årevis ihærdigt har forsøgt at forstå de nye medie indefra. Bogen "Convergence Culture" samt Whitepaperet, Henry Jenkins forelagde for kongressen (Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century), er indsigtsfulde tekster.
Joshua Meyrowitz' bog "No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior" giver også et virkeligt godt bidrag til en forståelse Facebook. Med udgangspunkt i Goffman og McLuhan udvikler Meyrowitz nogle vigtige analyser af det anderledes og dynamiske i såvel udviklingen af medierne som vor brug af medierne. Netop den dobbelthed anser jeg for vigtig, det er ikke blot medierne, der udvikler sig, vi bruger dem også anderledes og får med nye medier mulighederne i hænde for at gøre ting anderledes. Ikke blot medierne ændrer sig, vi (brugerne) ændrer os også...... Selvom "No Sense of Place" overvejende anvender TV-mediet som eksempler/cases, er bogens temaer meget relevante for alle nyere medier som f.eks. Facebook.
Påpegningen af skriftens indflydelse på kulturen virker også som en øjenåbner overfor "kulturens blinde pletter".
Både Jenkins og Meyrowitz er i stand til at bygge bro fra "gamle teorier" til den nye kontekst, nye medier og ændrede samfundsformer skaber. Meyrowitz ved bogstavelig talt at sammenholde sociologisk teori og medieteori.
Deltagelse fremmer forståelsenPå en konference for nylig oplevede jeg en længere akademisk gennemgang af unges "selvfremstilling" på Facebook illustreret ved en analyse af 4 fotos fra en ung piges fotomappe i Facebook. Det er ikke første gang, jeg må undres over, hvordan nye medier (mis)fortolkes. Men jeg kan godt undre mig over det "akademiske mod" der udvises, når man blot applikerer gamle mediers analysemodeller på nye, helt anderledes medier....... Facebook er ikke en hjemmeside! Derfor er teoretikere som Jenkins og Meyrowitz helt anderledes interessante.
Facebook app'en, Mozer, der genererer brugerens profilbille af vennernes profilbilleder kan ses som en symbolsk beskrivelse af Facebook. Karakteristisk for Facebook er netop, at det i høj grad er vennerne, der genererer brugerens profil.
Klikker man ind på en brugers profil, er det ikke brugerens uploadede materialer (f.eks. fotos), der møder en umiddelbart, men de sociale handlinger, brugeren har foretaget sig i det seneste tidsrum. Allerede her er modsætningen mellem en hjemmeside og Facebook markant. Mens tovejs kommunikationen på en hjemmeside oftest er henvist til en "ekstra-funktion" - et elektronisk forum eller en blogkommentar, er den sociale interaktion i centrum i Facebook.Det er nok en af årsagerne til at Facebook anklages for overfladiskhed. Hvor "socialt" er det at kaste et får efter folk? Tja, hvor socialt er det egentligt at sende et postkort med teksten "Du ønskes en rigtig glædelig jul og et velsignet nytår"? Ikke desto mindre var det en værdsat dyd i min barndom. Er Facebook = julekort hele året?
Hvad er Facebook?
Problemet er - tror jeg lige nu, men det kan ændre sig - at Facebook ikke er én, men mange ting. Ofte udnævnes LinkedIn til at være et fagligt netværk og Facebook til at være et værre rod. Det med "rodet" kan jeg sådan set godt tilslutte mig, og netop her kommer Meyrowitz mig til hjælp. Ifølge ham er det nye, at "sociale situationer" blandes sammen. Casestory'en er, at da den unge Meyrowitz vendte tilbage fra et Europa ophold og fortalte han om opholdet på én måde til forældrene (sikkerhed og rene hotelværelser), en anden måde til sin lærer (dannelse: museer, historiske steder og kulturforskelle) og en tredje måde til sine venner (fare, eventyr og forelskelse).
Da jeg startede med at være aktiv i Facebook (og ikke bare klikke forundret rundt), fik jeg netop det problem, at det, mine studerende synes er sjovt, sikkert opleves som forstyrrende af de to, ældre RUC - lektorer i mit netværk. Og hvad med sproget? Mit engelsksprogede netværk ser sikkert underlige tegn, når jeg skriver dansk med æ, ø og å, mens en del studerende bliver hægtet af, hvis jeg skriver engelsk. Det ser for øvrigt ud til, at Facebook fremover vil give mig et værktøj til at adskille indholdet i forhold til de grupper, jeg har defineret (pt. hedder de: Work, Private, Networks og Students). Men det er endnu alt for besværligt.
Hver ny aktivitet (og tro mig, dem er der mange af - nogle kalder dem ligefrem vira, men mere om det senere) skal tjekkes af i utallige felter ift. disse grupper. Hm.... det må kunne gøres simplere?
Øjenåbner 2.0
I Facebook blev jeg således konfronteret med, hvad det er, jeg normalt skriver på nettet. Jeg er meget vant til at kommunikere med mine netstuderende på nettet, og selvfølgelig er der også plads til humor og venskabelige bemærkninger. Men nu gik det op for mig, at jeg hidtil har været "fagpersonen", når jeg var på nettet. Både i LMS'et og i Web 2.0 teknologierne. Måske lidt mindre på Flickr end i teksterne...... På Flickr ligger der trods alt fotos af min reol, min datter, min altan og min nytårsmad - men helt ærligt! De er ikke særligt "private".
En artikel: Facebook as a Tool for Learning Engagement havde sat mig lidt på sporet:
Creating a profile can seem somewhat awkward, because at heart a site like Facebook will feel a little like a dating site. It is important to know that you only need to share as much as you feel comfortable, and that it is often useful to express restraint. What do students like in a faculty profile? First, they want to know a little about you. They want to know some of your favorite books, movies and TV shows. You get no points for loading your profile with pretentious interests - students want to feel connected to you. If you like the Family Guy or Curb Your Enthusaism, share it. Second, students like pictures. If you've got some pictures from conferences, or from when you met famous people, or pictures of your family, share them. You don't need to upload hundreds, but a few pictures will really add a humanizing aspect to your identity. The key in creating a profile is sharing a little bit of the real you - when you can make these connections with your students, you will engage them.
Selvom mine studerende er voksne, gør det samme sig nok gældende for dem. Så jeg lagde "ikke fag-bøger", TV-serier, film m.m. ind i profilen. Jeg har dog en regel: jeg inviterer ikke mine studerende til at være mine "venner" - de skal invitere mig. Jeg håber, at de opfatter mig som "tilgængelig", når de ser de mange studerende, der allerede er i mit netværk. I øvrigt er artiklens overskrift værd at bemærke: Learning Engagement!
Jeg tror desuden sproget spiller ind. "Friends" dækker også "bekendte" og ikke blot det, vi på dansk kalder "venner". Den danske mediedebat om Facebook (eksempelvis i dag i Information: "Selvprofilering i den bedste sendetid") påpeger ofte det "overfladiske" i kontakterne:
Selve det at blive opfattet som en "ven" er da heller ikke nær så kompliceret på netværksportalerne, som det er i det virkelige liv, hvor relationen typisk tager anderledes længere tid og bygger på helt andre forudsætninger, besværligheder og erfaringer to personer imellem end i cyberspace.
Igen er det formentlig sammenblandingen af sociale relationer, der er årsagen. "Friends" er både venner og bekendte. Også Strong ties og weak ties blandes i Facebook.
Homo Ludens
Men jeg måtte nu alligevel synke en ekstra gang, da en af mine studerende satte mig til salg på Facebook. Crikie! Hvordan skulle jeg nu liiige forholde mig til det? Heldigvis har jeg en kulsort humor, så jeg valgte hurtigt at grine højt. Ja, ikke bare det, jeg fortalte også vidt og bredt om det på arbejde. En senere bemærkning fra den studerende, der havde sat mig til salg: "Jeg tænkte nok, du ville synes, det var sjovt.", viste jo blot, at han kendte min humor.
Ikke nok med det, køb og salg af vennerne viste sig at være en leg, det har givet mange sjove oplevelser at deltage i. Ikke blot medførte en kvindelig studerendes spørgsmål om en af mine private venner (en rigtig hunk!), at hun blev involveret i legen, men på et tidspunkt skrev jeg i min "Status" (mere om den ved en anden lejlighed): "Lis is an object for male bonding", da to af mine mandlige bekendte havde gang i en ægte drenge-kappestrid, hvor det var helt tydeligt, at det ikke handlede ikke om mig, men om deres relation. Et vigtigt aspekt i legen er, at prisen stiger ved hver handel. Pengene "tjener" man ved at logge ind (med min. 4 timers mellemrum), og der kan gå dage, før man har optjent penge nok til at overbyde sidste køber. En drenge-leg, jeg også har udkæmpet med sønnen til en af mine venner. Ikke blot kæmpede vi om ejerskabet, men også om det Nickname, der kan tildeles af køberen. Vi havde en fornøjelig Nickname-ordkamp hen over en weekend, hvor selv Marx blev citeret (All That is Solid Melts Into Air :).
Pjat? Så helt klart. Men hvorfor gå på grinekursus, når man kan more sig lige så godt på Facebook?
lørdag, februar 16, 2008
Nyt projekt
Hvad jeg fremover skal gøre med "Du er, hvad du tagger" ved jeg til gengæld ikke helt rigtigt. I den nye pædagoguddannelse eksisterer faget "Multimedie" ikke længere *sukker* - og jeg ved jo, at det er svært at holde disciplinen, når jeg ikke har et konkret hold....., nå, det finder jeg nok ud af. Her skal det handle om noget andet.
Helt præcist deltager jeg aktuelt i faget "Perspektiver på online-verdener", og jeg er i øjeblikket i gang med at formulere mit eksamensprojekt. Det er - som sædvanligt - ikke helt nemt, men en spændende periode.
Projektet skal handle om Second Life, og jeg har to spor, jeg skal have til at gå op i en højere enhed: kvinder og mediekonvergens.
Mediekonvergensen er der ingen problemer med, her har jeg masser af gode teorier og teoretikere. Henry Jenkins ikke mindst. Så jeg er i gang med at genlæse Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture, Fans, Bloggers, and Gamers: Media Consumers in a Digital Age og Convergence Culture: Where Old and New Media Collide.
Mere vanskelig er kvindevinklen. Udgangspunktet er den fra børne- og ungdomskulturen gammelkendte irritation: drengeulturen er mere offentlig og mere spektakulær. Derfor er det altid den, der skrives om / forskes i. Det pigerne beskæftiger sig med nedvurderes og overses - ligesom fankulturen. Henry Jenkins and Justine Cassell har skrevet en interessant artikel: Desperate Housewives: A Decade of Gender and Computer Games, hvor citatet her virkelig ramte de tanker, jeg gik og tumlede med:
Looking back, Will Wright’s game, The Sims™, may have represented a significant turningpoint in the relations between gender and computer games. [.....]
what was transformative about The Sims in the end had very little to do with its design features or content. It came through the policies that Will Wright and his team at Maxis developed around user-generated content. From the start, The Sims inspired a vigorous fan culture: fans designed their own characters, furniture, wallpaper, and rugs, and inserted them into the game andthey used the game play to generate images they could use to illustrate their own fan fiction. Herewe were seeing a games culture which looked more like traditional fan cultures (which historicallywere dominated by female participants) where the appropriation and reworking of media content is second-nature.
Så kommer mine mange timers erfaring med The Sims mig også til nytte *lol*
Jeg vil dog stadig sidde med det dilemma, som Jenkins også i artiklen påpeger, at "Pink Game" bevægelsen havde: faren for at essentialisere kønnet. Her må jeg nok have fat i Anne Scott Sørensen, f.eks. "Piger, pink og power".
Samtidig med min (gen)læsning er jeg så på udkig efter SL-blogs, Flickr grupper, eZines, Facebook API'er and what not i den hensigt at vise, hvorledes kvinders aktiviteter breder sig langt ud over Second Life og rundt i hele Web 2.0 moradset og udefra ind i SL universet *S* Det bliver en herlig tid!
mandag, september 17, 2007
Blogger!!
Det er underligt, at de gratisblogs, jeg har, fungerer upåklageligt, men at denne, min ældste - betalingsblog skal mishandles sådan. Når jeg klager min nød til supporten, får jeg et automatsvar om at se i FAQ'en. Altså!!
Nå, sådan er livet åbenbart på Google, så jeg må jo bare smøge ærmerne op. Jeg kan selvfølgelig benytte lejligheden til at teste den nye Blogger med alle de fancy Ajax funktioner. Så er mine frustrationer da altid godt for noget....
torsdag, april 19, 2007
Blogs i undervisning
Enhver underviser kender den faldgrube, der ligger i at overøse sine kursister med velmenende faglig viden, råd eller vejledning og være den, der både stiller og besvarer spørgsmålene. Eller det modsatte: At holde sig fagligt så meget tilbage, at kursisten efterlades uden reelle orienteringsmuligheder. Både den meget aktive og den tilbageholdende online underviser skubber imidlertid kursisten fra sig.Det interessante er jo så, hvor den passende mellemvej skal findes? Artiklen nævner 3 centrale kompetencer underviseren må have for at skabe tilknytning til online miljøet:
(Mads Bo-Kristensen & Herluf Schelde: Skriften på skærmen. Sprogforum nummer 38, 2006)
- sikre, at den enkelte kursist blever set
- sikre høj grad af konstektualisering
- bruge sproget til at skabe tilknytning
Også konstektualiseringen synes jeg, man får hjælp i Web 2.0 redskaberne til - via ejerskab og offentlighed. Dét, at materialerne (blogs, Flickr, YouTube) er ejet af de studerende, gør, at jeg opfatter mig selv som "gæst" hos den studerende, mens jeg på en anden måde er "vært" i institutionens LMS. Materialernes offentlighed understøtter dette - jeg plejer at sige, at jeg er mig meget bevidst, at den studerendes mor måske også kan læse mine kommentarer. Derfor synes jeg ikke, man i samme grad har brug for en "netiquette" eller kontrakt, som Agertoft plæderer for i "Netbaseret kollaborativ læring, en guide for undervisere", Billesø & Baltzer 2003. Ejerskabet til og offentligheden af materialet gør, at den sociale scene er sat på forhånd. Ganske som jeg ved, at man opfører sig forskelligt til bryllupper og begravelser......
Det betyder også, at jeg mener, at de studenterejede materialer (blogposter, biller i Flickr, videoer i YouTube) kan anvendes til at begejstre, rose, opsummere, støtte, vise empati, mens kritik og grænsesætning bør finde sted i lukkede, institutionsejede forum. (Elementerne i artiklens begreb om tilknytning).
Jeg forsøger f.eks. at lave jævnlige poster med sammenfatninger, der indeholdende links til studerendes poster. Det er jeg slet ikke god nok til endnu, men Carsten Jessen er en sand mester i den disciplin, så mit forbillede har jeg på plads. Nu er det bare at øve sig noget mere *S*
Jeg har delt Sprogforum-artiklen ud til højre og venstre og omtalt den, så såre jeg kan komme til det, da jeg tror undervisere ofte står meget famlende overfor, hvad deres rolle er i de studerendes blogs og dermed let falder i "laissez-faire" grøften. Til gengæld kan jeg dog også være bekymret for, at de studerende forventer, at ethvert indlæg opfattes som en "opgaveaflevering", som underviseren forventes at give grundig respons på. Det bliver spændende at se, hvilke kommentarer, de studerende har til den sag.......
For mig er det dog vigtigt især at rette opmærksomheden på de (med)studerendes rolle. Her skrev en af vore multimediestuderende engang, at
Det er inspirerende og lærerigt at følge medstuderendes produkter/processer på deres blog, men at kommentere dem er stadig "formålsløst" for mig, men det er nok fordi jeg kommenterer på produkt i stedet for proces. Processen er sværere at kommentere på, da vi vist alle er lidt "tilbageholdende" med at beskrive og reflektere over egen læring.Dermed slår hun for mig at se lige ned på to helt centrale elementer i det "at blogge" i uddannelsessammenhæng:
- hvorfor skal studerende blogge (målet med aktiviteten)
- hvordan opfatter studerende aktiviteten at blogge (deres læringsopfattelse)
Den problematik tager artiklen i Sprogforum ikke fat på, den omhandler udelukkende underviserens rolle. Men skal der i Wengers forstand være tale om et praksisfællesskab (et sted, hvor betydning dannes), er det nødvendigt, at adressere de studerendes læringsopfattelse. Hvis studerendes læringsopfattelse er en transportmodel, hvor "tankpasseren" (læreren) fylder stof i "de tomme kar" (eleven), og elevens opgave er at producere produkter, der derefter bedømmes af læreren, ja, så er bloggen udelukkende (endnu) et tungt krav/en tidsrøver. Kun, hvis det lykkes underviseren, at introducere bloggen som et proces- og reflektionsredskab, giver det mening at blogge. Min erfaring er, at det godt kan tage sin tid, men at den er hele besværet værd. De studerendes læringsopfattelse er simpelthen alfa og omega ift. deres studie, og bloggen kan i den forbindelse være en øjenåbner for såvel studerende som underviser.
Hvis bloggen opfattes som et "vurderingsportfolie", ja, så er det ikke underligt, at studerende ikke synes, de kan kommentere medstuderendes blogs - så føler de jo i virkeligheden, at de vurderer hinanden, og det er forståeligt, at de viger tilbage for den opgave.
Hvis bloggen derimod er et procesredskab, et sted for tanker, ideer, "meninger og holdninger på vej", så er de invitationer til deltagelse, og hermed er det slet ikke så svært at kommentere - eller lave længere indlæg i egen post, og så linkes til den blogpost, der trickede overvejelserne af - f.eks. Torben Bjerres post som i dette tilfælde.
lørdag, september 23, 2006
Institutionen uden mure
David Weibergers billede af træer og blade ( i "Taxonomies and Tags. From Trees to Piles of Leaves.") siger mere om læring end rummetaforerne. Læring er ofte sloppy, hvis fakta ikke blot skal gentages, innovation og kreativitet er ikke lineært, lineært er kun gentagelserne. Jeg ser for mig et billede af materialer, der i skoletasker slæbes gennem uddannelsesinstitutionens klasserum, grupperum, eksamen rum osv..
Og så forstår jeg slet ikke snakken om "offentlige rum" og "private rum" - er klasseværelset et "offentligt rum"? For mig er det et lukket rum: én klasse, én lærer, én tavle (og ét stykke kridt!)
Arbejdet med Web 2.0 teknologierne i Multimedie viser, at det er muligt at dirke rummet op - ikke blot kikker de studerende (her) ind selv i juli måned, hvor emnerne selvfølgelig var lidt mindre faglige, kikker de ind (her, her, her og her) fra de to forrige jævnligt multimediehold ind, i den sidste er en Phd studerende fra Ålborg Uni (her, her, her og her) og en tysk lærer (der dog har sin lærereksamen fra Haderslev seminarium, her og her) blevet jævnlige besøgende i min lærerblog. Det er ret fedt!
lørdag, september 16, 2006
Den lådne blog
Bloggen er oprettet d. 31.3.2006 og sidste post er skrevet d. 17.4.2006. Ved at anvende dato og tidsstemplet lidt kreativt, har jeg præcist kunne bestemme rækkefølgen af de forskellige tekster.
Af tælleren på siden fremgår det, at der har været 320 besøgende. Det er da egentligt ret pænt...
Jeg har dog også en (gratis) StatCounter på siden, dvs. et statistikredskab, hvor jeg kan få en hel del mere at vide: F.eks., at bloggen i de sidste 7 dage har været besøgt 44 gange af 32 unikke besøgende og at de 15 af disse havde besøgt bloggen før, mens 17 var der for første gang. Grafisk fremstillet ser det således ud:
Trækker jeg en statistik på perioden fra bloggen er færdig til i dag: 17.4.2006 - 16.9.2006 er tallene:
Page Loads | Unique Visitors | First Time Visitors | Returning Visitors | |
Total | 468 | 306 | 254 | 53 |
Taget i betragtning, at antallet af studerende i den periode er 20, er det altså ikke kun studerende på multimedieholdet, der har fundet frem til bloggen.
Hvem de er kan jeg få en fornemmelse af ved at se, hvor de kommer fra:Referring Link | |
18 | elearn.cvusonderjylland.dk |
8 | www.netvibes.com/ |
14 | www.google.dk/ |
4 | www.google.com/ |
3 | www.flickr.com/photos/lizart/sets/72057594107065143/ |
3 | www.blogger.com/profile/1048981 |
5 | search.jubii.dk/ |
1 | technorati.com/ |
1 | blogbot.dk/blogs/ |
En del er kommet via søgemaskiner med søgning på "Soduko", tja, bloggen var nok ikke lige, de ledte efter *S*
StatsCounter kan oplyse om utallige ting som brugernes skærmopløsning, browser version, IP adresse, geografi/lokalitet.
Et nyttigt lille redskab.
fredag, september 15, 2006
Dagens dont på Lidenpind
Tja..., det er bestemt ikke fordi dagene er kedelige, som nu f.eks. i dag, hvor morgenrutinen starter kl. 8:
først tændes computeren, og mens den læser alt skramlet ind (jeg har fået lagt alt for meget ind, som skal starte op inde PCen er klar), henter jeg en sludder og en kop kaffe i køkkenet.
I dag er kopimaskine-manden på besøg, og Michael må liiige drilles lidt med sin nyerhvervelse, campingvognen :)
Så er computeren klar og morgenrutinen fortsætter med læsning af mails og pedelrunde i Blackboards FAQer: læreruddannelsens, pædagoguddannelsens 2 stk og diplomuddannelsernes. Herefter er der multimedieuddannelsen der skal passes - der er undervisning for tiden, men i dag er der nu ikke meget - blot et par URLer, der skal skrives ind i holdoversigten og lægges i fagets sky: Squidoo, ingen faglige spørgsmål - de arbejder (næsten) alle støt og roligt, har endda overskud til humor. Jeg har tiltalt en af dem "Jonatan Løvehjerte" og får i dag svaret: "All makt åt Tengil - vår befriare!" Herligt med en let og humoristisk tone!
Så ringer rektor, vi har lige et par ting at vende om websitets fremtid i disse fusionstider (sic) og Blackboard, som efterhånden bruges af rigtig mange eksterne. Det er tegn på en vellykket implementering, at så mange så hurtigt griber til dette fleksible arbejdsredskab. Dejligt!
Ved 10-tiden kommer der 3 arbejdsopgaver på websitet fra forskellige afdelinger i CVUet. Sjovt nok er der altid noget om fredagen. Gad vide, om det er noget med at "rydde skrivebordet" til weekenden?
Telefonen ringer et par gange, 2 studerende melder sig på Skypechatten, mails ukker op og ind imellem kommenterer jeg et evalueringsudkast fra Blackboardintroen på læreruddannelsen, snakker med Michael og Knud om nye studerendes logins i Blackboard, opretter en ny Blackboard-Biblioteks-side til EVUs indscannede undervisningsmaterialer. Det er blevet SÅ let i den nye Blackboard udgave. Den eksisteren Biblioteksside kan simpelthen kopieres med præcist det indhold, der passer os. Jubiii!
Der er også liiige tid til at spotte et flot spindelvæv i vinduet. Solen smukt skinner i det, og Hanne er straks med på legen - hun spæner op og låner hårlak i økonomiafdelingen ;) og sprayer spindelvævet (det har vi lært af Ida) - flot ser det ud!
Hanne kæmper i dagens løb sin kamp med vinden og vinduet - og det ender med et brag: den kilotunge potteplante havner på gulvet
Hanne griber støvsugeren - også den lugter af ISS Wunderbaum, bavdr!
og mens Hanne pusler med kvindelige sysler spiser drengene kage *lol*
Omkring kl. 14 kom to nye studerende, der skulle på Blackboard. Den ene viste sig at være en gammel bekendt fra mine quilte-dage. Fantastisk! Og hun bor nu tæt på og ikke helt ovre i København længere. Det bekendskab må straks fornyes!
Jeg inviterede hende fluks til den event i Mediateket, som Hanne havde arrangeret i dag: billedkunstneren Tove Dehn, som har udsmykket Mediateket kom forbi for at fortælle om sine arbejder.
Det blev en helt forrygende afslutning på arbejdsdagen, ikke mindst da det viste sig, at vi havde adskillige fælles interesser. (se Mediateksbloggen)
Sikke en dag. Gensyn med Ida-Marie og en bekræftigelse på, at kvinderne i min generation (og den lige i hælene på den) er seje, selvom de just ikke kan siges at tilhøre Generation X *S*
torsdag, juli 13, 2006
Webtjenester og brugerne
Friendster focused on simple and narrow, giving users very limited options and cracking down on all hacks. For a long time, they took away features rather than adding them. They worked to mainstream-ify, to be equally generic to all users. MySpace added features all the time, making it a game to see what had changed, to find new ways of navigating the site. Hacking the site became a cultural phenomenon with websites being dedicated to hacking techniques (brought to you by fellow cultural participants not O'Reilly). MySpace let users define the culture.Will Wright fra Maxis (Sim City og The Sims) er ligesom Tom Anderson (MySpace) kendt for sin løbende dialog med brugerne, og Sim spillenes store succes siges at ligge netop i denne lydhørhed.
Jeg kom til at tænke på danah boyds artikel, da jeg tjekkede nyheder i Flickr Toy's i dag. Her kan man skrive sig på en ønskeliste - mon Flickr læser den? Jeg er ikke helt klar over relationen mellem Flickr Toys og Flickr, men klart er det, at det er vigtigt at Flickr har frigivet API og ikke opfører sig som Microsoft!!! Gad vide om ikke netop denne lukkethed er ensbetydende med døden i fremtiden?
Øverst på Flickr ønskelisten ligger i øvrigt den funktion på Arto, som de unge igen og igen fremhæver som central: "see who is visiting you". På Flickr kan pt. man kun se de, der efterlader en kommentar eller gør ens foto til favorit. Men hvem har egentlig været forbi?
Åbenheden og lydhørheden overfor "brugeren" er ikke fremmedelementer i undervisningssammenhæng, men orienteringen mod studerendes læring i stedet for mod underviserens undervisning eller formidling af et stof er nu alligevel nyt for mange undervisere.
I forhold til undervisning er det derfor også noget af det samme tankeset, der ligger bag Geoge Siemens tanker i "Knowing before doing":
Instead of trying to force these tools into organizational structures, let them exist for a while. See what happens. Don’t decide the entire solution in advance. See the process as more of a dance than a structured enactment of a solution. React as the environment adjusts. Allow feedback to shape the final product. Let the process bring its own lessons before applying structured approaches. Perhaps a learning experience exists in the knowledge/information that emerges. Centralizing decentralized processes results in killing the value inherent in decentralization. Relaxing on control is vital for sustained knowledge growth, sharing, and dissemination. Centralization works well for organized knowledge or established structures. Decentralization is effective when things change rapidly, diverse viewpoints are required, and knowledge hasn’t settled into a “knowable, defined” state.Jeg er ret begejstret for teksten, da jeg synes, det er nøjagtig det Helen og jeg forsøger i vores Multimedieundervisning, når vi snakker om "at skrive et håndværk" (se forrige post). Det handler dybest set om respekt for de studerende og deres forskellighed, men det svære er ikke blot, at det kræver man kan sætte sig i den lærendes sted, men også at det kræver, at underviseren giver afkald på kontrol og kan leve med kaos. En situation der ofte gør underviseren udsat for visse typer af studerendes kritik. Og så er jeg tilbage igen til danah boyd:
Online communities are more like nation-states than technological tools. There is a master behind the architecture, a master who controls the walls of the system and can wage war on her/his people at any point. People know this. They have to trust that the creators have their best intentions in mind. They invest a lot of time and energy into creating an identity in the system - they want to believe that it is worth it.Også her er ligheden med undervisning jo ganske påfaldende!
tirsdag, juli 11, 2006
Blogs i undervisning
I år holder jeg også ferie på Altanien :), men i forhold til sidste år, er det ren luksus. Eksempelvis sidder jeg nu og skriver på – en lille smart, hvid MacBook!! Ja, ikke fordi, jeg har svigtet min PC, men Agnete og jeg har besluttet os til, at nu vil vi også kunne en Mac og Open Office :) Det har så den aktuelle fordel, at jeg kan sidde ude og skrive – cool! Jeg har også et laaaangt Lan kabel, så jeg kan læse herude. Ain't life grand!
Jeg er i gang med at skrive nogle tekster om, hvordan man kommer i gang med at blogge. Helt aktuelt, fordi en forhenværende studerende på læreruddannelsen, bosiddende i Tyskland, har indvilliget i at flytte sit forum fra Blackboard ud i den store verden. Jeg benytter lejligheden til at arbejde (videre) med Helens og mit projekt: ”Hvordan skriver man et håndværk?”.
Jeg har læst en del artikler/blogposter om skrivegenren blogging. I en af dem, ”Dialogue in slow motion” af Torill Elvira Mortensen (keynote at Blogtalk 2.0 in Vienna 2004) gør TM sig nogle overvejelser over, hvorfor folk blogger.
Der er mange, der har gjort sig overvejelser - en Googlesøgning på ”why blog” giver ikke mindre end 985.000 hits, hvor den berømteste nok er ”Reporters without borders’s ”Handbook for bloggers and cyber-dissidents” med råd til journalister i lande med censur. Nå, mindre kan nu også gøre det- så jeg vil nøjes med at overveje: hvorfor nu blogge i undervisning?
Jeg har for nylig læst en undersøgelse af portfoliepædagogik (af bl.a. Davis Tosh (Elgg)), hvor de studerende har nogle alvorlige kritikpunkter til portfolieprojekter. Kort fortalt går kritikken på, at hvis portfolien ikke føles relevant for den enkelte studerende, så giver de ikke meget for den. Så er det bare pligtarbejde, og ikke dyb læring, som det ellers hævdes fra underviserside. Konklusionen lyder bl.a.:
Students need to know why they are doing this and what is in it for
them.
Failure to get students enthused and engaged with their e-portfolio
will result in the e-portfolio becoming another hoop to jump through, something that will be left at the campus gates upon graduation.
Det samme kan ganske givet være tilfældet med en blog – hvis der ikke er noget i det for den studerende, er det pligtskriveri og ikke læring.
I det første forløb i 2005 skrev de studerende udelukkende faglige blogs. De var rigtig gode som præsentations-blogs. Alle kunne følge med i, hvilke produkter alle lavede, og de var til stor inspiration. Jeg er sikker på, at vore studerende kunne se formålet med disse blogs.
Men der var jo ikke så meget at snakke om, og multimedie er jo ikke blot teknik, der er også en masse mediekultur og –pædagogik i faget, og her var det mere trægt. Jeg er ikke i tvivl om, at dialogmulighederne i blogs er langt bedre ned i de traditionelle, trådede elektroniske fora (f.eks. Discussion Board i Blackboard), men det ændrer dog ikke, at der stadig er tale om skriftlig kommunikation – noget vore studerende ikke er vant til, pædagogkulturen er en udpræget snakkekultur.
Bloggene i 2005 var altså en slags "show and tell". Postene var korte tekniske forklaringer, og kommentarerne var overvejende af social karakter. Det er for så vidt fint, men der må også gerne være rigtig dialog, så Helen og jeg besluttede derfor, at den første blog i efterårssemesteret skulle være en personlig blog for at støtte skriftligheden og for at have noget at "dialoge" om - for at få dem i gang med at skrive. Det afslørede, at instituionsrammer er murtykke!! *lol* De studerende forestilledes sig simpelthen ikke, at når vi bad dem om at skrive om noget, der interesserede dem, mente vi ikke kun pædagorelevante emner – jeg havde endda foreslået ”luftguitar” – hm, det kunne måske læses som fagligt? ;)
Den eneste, det lykkedes at overtale, var Gurvinder, hvis blog ”Min lidenskab” til gengæld er blevet rigtig berømt – nr. 14 på en Googlesøgning på ”Indiske film” og ”opdaget” af Desinet, som har bedt om at måtte citere hende....
Naturfag har overtaget 2005'erne, så de blogger stadig - og alligevel skriver Lone videre i sin blog - om formel 1 og fiskemanden og Karin om familien. De har simplethen fundet et sted, hvor de kan fortælle om det, de er optaget af.
Der er også rigtig gang i den på AC og Anders i Ilulissat. Fortælleglæden her er formiddabel. Det er selvfølgelig også lettere at fortælle, når man har daglige, eksotiske oplevelser :), men det centrale spørgsmål for os må være: "hvordan får man en pædagog til at brænde?" Det banale spørgsmål: "What did you learn in School today, dear little boy of mine?" er ikke nok.
Det vel siges at være et godt succeskriterie, at studerende bliver ved med at blogge, når undervisningsforløbet er slut....
Graham Wegner (Teaching Generation Z) har på et spørgsmål om "blogging-rutiner" fået en del interessante svar (se Comments). Blogging-rutiner, hm - det er en anden vinkel, som det sikkert er værd at overveje at arbejde med i forhold til de studerendes blogs....
lørdag, juli 08, 2006
Nyt navn
Desværre ser det ud til, at emnefaget på SDU ikke bliver til noget. Der er ikke 5 tilmeldte. Surt! Helt sikkert er det dog først til august. Men det skal nu ikke forhindre mig i at genoplive denne blog. Jeg har det sidste år brugt det meste af min daglige bloggertid på "Du er, hvad du tagger", men det er jo ikke på samme måde min "personlige blog"...
søndag, juni 11, 2006
Nyt design
WeeBlog er min allerførste blog, så der er lidt sentimentalitet forbundet med den, da den jo dokumenterer min udvikling som blogger. Den var i starten overvejende - karakteristisk for tiden dengang - en "filterblog", men nu har jeg været blogger så længe, at jeg har brug for et større tekstfelt :)
Det gamle design havde tre spalter. Det var optimalt for en filterblog, hvor linksamlingen er et hovedelement, men det sker jo så på bekostning af teksten. Nu har jeg valgt et tospaltet format, men det har så som konsekvens, at min Blogroll må forvises til en seperat side (se Links: Blogroll).
Jeg ser frem til semesteret, beskrivelsen ser rigtig spændende ud:
Så som forberedelse til efterårssemestret er WeeBlog altså blevet shinet op, da jeg også forestiller mig også at bruge bloggen som studieværktøj i forløbet. Det er altid rart at have haft skoen på....(We)bloggen er en af de nye digitale genrer, der har åbnet for, at enhver i princippet kan blive sin egen publicist og en del af det netværk, som blogosfæren udgør. Bloggen er som sådan et potentielt medium for refleksiv selvdannelse og nye former for social organisering mellem det sociale fællesskab og den smags- og meningsdannende offentlighed. På kurset vil vi beskæftige os
med bloggen som genre, herunder med dens forskellige udspaltninger (fx den personlige blog over for den politiske blog og community-bloggen). Især vil vi diskutere, hvad der udgør en god blog, og hvilke kvalitetskriterier man kan operere med over for digitale og multi-mediale tekster? Hvor går grænserne for det hverdagslige, private og personlige: hvornår og i hvilken forstand er det (u)interessant at læse om andres hverdagsliv, deres smags- og værdidomme? Vi vil også diskutere, hvad der motiverer til henholdsvis at holde en blog og læse blogs, og i hvilken forstand det indgår i en refleksiv selvdannelse. Endelig vil vi se på, hvilken karakter, blogosfæren har. Er det et fællesskab eller en offentlighed? Efter hvilke kriterier differentieres blogosfæren? På kurset skal vi læse såvel nogle klassiske tekster om æstetik- og medieteori som nyere tekster om digital æstetik og kommunikation, herunder selvfølgelig især om blog-fænomenet. Endelig skal vi snuse lidt til internetbaseret research. Kurset
vil blive organiseret som en fælles undersøgelse af fænomenet, hvor der veksles mellem indspil fra underviser og gruppebaserede projekter.
Jeg tænker selvfølgelig på, om Helens og mit projekt kan være grundlag for min opgave, men nu klapper jeg hesten og ser, om der skulle dukke andre gode ideer op.
tirsdag, december 13, 2005
Status på den danske blogosfære
lørdag, august 06, 2005
What Business Can Learn from Open Source
What Business Can Learn from Open Source: "Those in the print media who dismiss the writing online because of its low average quality are missing an important point: no one reads the average blog. In the old world of channels, it meant something to talk about average quality, because that's what you were getting whether you liked it or not. But now you can read any writer you want. So the average quality of writing online isn't what the print media are competing against. They're competing against the best writing online. And, like Microsoft, they're losing."
fredag, august 05, 2005
Bloggens ultimative succes
I Blog PhotoStamps > Blogger > BusyBodies Stick Figure T-shirts and Gifts | CafePress
Hvornår kommer de danske blog-frimærker?
mandag, august 01, 2005
Upload med 'Hello'
søndag, juli 31, 2005
Det får mig til at tænke over, om disse debatter mon er specifikt amerikanske? eller specifikt feministiske? eller er det blot en etablering af regler for omgangsformer i en ny social sammenhæng? Der er i tidernes løb skrevet netiquetter om alt mellem himmel og jord, fra chats til email og disse har altid synes at optage de, der skriver dem mere end brugerne.
fredag, juli 29, 2005
Blogs and Usability
Der er ikke meget nyt i undersøgelsen - vel heller ikke, at når de viser folk en Blog og spørger: Hvad er det? er svaret oftest: en artikel.
Og det er vel heller ikke ganske ukorrekt :)
Technorati Tag: Blogs
torsdag, juli 28, 2005
tirsdag, juli 26, 2005
Blogs That Flickr
Blogs That Flickr
Technorati tag: technorati tags: Flickr
EDUCAUSE REVIEW | September/October 2004, Volume 39, Number 5
Der er skrevet meget om Blogs, men denne artikel har interessante overvejelserne over de specielle vilkår blogging har i institutionel sammenhæng.
Technorati Tag: Blogs and Education
mandag, juli 18, 2005
torsdag, juli 07, 2005
Dekita.org
Der er efterhånden rigtig mange erfaringer med Blogs i undervisning - her er nogle af de seneste, jeg er faldet over:
APCAMPBELL: Using Weblogs in Education - Presentation
incsub: Uses of weblogs in education - LTUG Workshop
Dekita.org
Marcus O’Donnell - Blogging as pedagogic practice: artefact and ecology
onsdag, juni 08, 2005
E-klumme gør i dag opmærksom på en interessant artikel om forskellen på diskussionsforaer og weblogs. Carsten Jessen har før berørt dette emne i en tankevækkende artikel, der ligger på Unev: Blogs og online-undervisning - Introduktion til et asynkront, dialogisk kommunikationsværktøj.
torsdag, maj 19, 2005
DR Nyheder Online - Penge - Weblogs ændrer virksomheders kommunikation
Så ramte weblogs nyhederne i Danmark - endda fra en lidt uventet vinkel - erhvervssektionen!
onsdag, maj 18, 2005
Study: Blogs haven't displaced media
referer med reference til Pew Internet & American Life Project, at blog nok ikke har den betydning the blogosphere selv mener, den har. Konklusionen er håndfast:
"We can say that if people still have that idea that the bloggers are the new fifth estate, that the bloggers are the new kingmakers, that's not the case." til gengæld har bloggere en anden vigtig rolle:
"The study also found bloggers act as guides for the mainstream media to the rest of the Internet."
BUZZ, BLOGS, AND BEYOND: The Internet and the National Discourse in the Fall of 2004. Preliminary Report, may 2005.
mandag, maj 16, 2005
therssweblog har i dag et link til Jon Steart's dækning af 'Blogs' på en kabelnyhedskanal.
fredag, maj 13, 2005
The Phantom Professor
"Inside Higher Ed" fortæller baggrundshistorien samt en gevaldig diskussion om "The Phantom Prof"
fredag, maj 06, 2005
Character Blogs and Weblog Purity - The RSS Weblog - rss.weblogsinc.com _
Character Blogs and Weblog Purity - The RSS Weblog - rss.weblogsinc.com _
- hvad er det dog for nogle mimoser, der befolker den??? Det er altså interessant - igen - at iagttage ophidselsen hos de, der priste den demokratiske utopi, når deres elitære projekt møder virkeligheden. Hvad forestillede de sig?
Jeg deler tilfulde therssweblogs synspunkt: weblogs ikke er en genre - It’s just a platform.
Blogging Beyond the Men's Club - Newsweek Technology - MSNBC.com
endnu en diskussion i og om 'the blogosphere':
Diskussionen starter med dette indlæg på NBC: Blogging Beyond the Men's Club - Newsweek Technology - MSNBC.com og meninger ruller derefter i blogospherens ecko-chamber:
BuzzMachine/Blogging white male
ROX POPULI
Burningbird
CulturCat
med tråde til
Feministe
Bitch Ph.D.
Pharyngula
Magtkamp med politisk korrekthed som våben - ikke uspændende at følge. Hm. Mon ikke årsagen også er, at Newsreadere (Bloglines) og sociale bogmærkser (del.icio.us) har afløst Blogrolls? - Jeg overvejede da, om jeg gad at betale det årlige abonnement på min Blogroll, da mine links stort set ligger i Bloglines og del.iciou.us nu om dage.....
Blogosphere: the emerging Media Ecosystem - How Weblogs and Journalists work together to Report, Filter and Break the News - Microcontent News, a Cora
torsdag, maj 05, 2005
PC World - Google renser ud i nyhederne
Søgemaskinen Google vil til at filtrere webdagbøger – blogs – ud af sin nyhedstjeneste. Det skyldes et ønske om objektivitet i nyhedsformidlingen.
torsdag, april 28, 2005
Doc Searls' keynote at Les Blogs 2005
I slagsmålet om magten over retten til at definere begrebet 'Blogs' er det dejligt at læse denne keynote. Den lægger sig pragmatisk imellem de skingre magtdiskurser som føres af journalister og andre med professionsinteresser og den lalleglade demokratioptimisme. Jeg har længe været noget kritisk overfor genrebegrebet, som det f.eks. anvendes af Rebecca Blood. Blogs er tekster, ja vel, men der er tale om et helt nyt tekstbegreb, som ikke blot kan indskrives i gamle genrer.
En anden artikel med samme kvalitet er plasticbag.org's: The Horseless Carriage...
onsdag, april 27, 2005
blogher: Mission: What is BlogHer Conference '05?
BlogHer konference 30. juli i Santa Clara, Californien.
Se det foreløbige indhold her
fredag, april 22, 2005
LoicLeMeur Wiki - Internet 2.0
Konferencen, der finder sted d. 25. april bliver selvfølgelig blogget.
Wired News påstår, at Frankrig er det land i Eoropa, hvor blogs virkeligt boomer (ca 600 nye blogs og 200,000 entries hver dag), fordi blogs passer ind i den franske kultur:
"The French have a long tradition of speaking loudly," said Loïc Le Meur, a Frenchman and Six Apart's European vice president. "We are the people who made the French Revolution, (the national uprising of) May '68 -- and just look at all our strikes! We always want to debate. Perhaps blogs are the ultimate tool for us to express ourselves."
Det ligger jo helt i tråd med, at jeg plejer at påstå, at videndeling har ganske vanskelige vilkår i Danmark - hvor Janteloven forhindrer, at nogen stikker næser for langt frem ;)
lørdag, april 16, 2005
Bridge Blog Index - Global Voices
Et "Wiki-projekt" med et interkulturelt sigte. Danmark er ikke indekseret ednu, så her er en opgave at gå i gang med......
fredag, april 15, 2005
Blog censorship wins support: ZDNet Australia: News: Communications
Blog censorship wins support: ZDNet Australia: News: Communications
Most Americans (80%) believe bloggers should not be allowed to publish sensitive personal information about individuals, according to a new survey.
Værd at bemærke er, at kun 30 procent af deltagerne i undersøgelsen selv havde set en blog på nettet!!!
mandag, april 11, 2005
Here we offer a few simple precautions to help you maintain control of your personal privacy so that you can express yourself without facing unjust retaliation. If followed correctly, these protections can save you from embarrassment or just plain weirdness in front of your friends and coworkers.
Atter en tekst, der forholder sig interessant til det evigt aktuelle spændingsfelt mellem 'det private' og 'det offentlige'.
lørdag, april 09, 2005
Dan Mitchell's Teachnology Blog : Thoughts about weblogs in education
Dan Mitchell: Thoughts about weblogs in education
Sarah Lohnes: Weblogs in Education: Bringing the World to the Liberal Arts Classroom
og
ét til en artikel om bloggende bibliotekarer: Tame the Web: Libraries and Technology
torsdag, april 07, 2005
Det er jo lidt ondt at bruge Blogger til denne reference til en hårdhændet kritik af.... Blogger. Men altså, jeg har også været enormt irriteret over hastigheden den sidste uge, så derfor dette ekko-indlæg.
onsdag, april 06, 2005
onsdag, marts 30, 2005
A Week of Kindness Blog: Laura K. Krishna is a Plagiarist.
Bemærkelsesværdig er ikke midst mængden af link til bloggen samt det uendelige antal kommentarer!!!
mandag, marts 28, 2005
En enestående artikel om anvendelsen af blog i undervisning. Artiklen er i to dele - den første om selve teknologien, den anden
A Learning Blogosphere (2): The Long Tail en kvalitativ analyse af undervisningsforløbet.
Se også: Trouble in Blog-Paradise (Kommentar til første artikel - NB. der er masser af gode links i kommentarerne!)
fredag, marts 25, 2005
Artiklen kradser i blogospherelakken og tager på bedste kulturanalysevis fat i nogle af de traditionelle diskurser, som nu også 'køres af' på blogs.
Interessant på denne side er linkene til undervisere, der har bygget en blog ind i deres CV eller curriculum.
onsdag, marts 23, 2005
Stort medieslagsmål i Indien og ophavret til nyheder i blogs. Når jeg ser hvad TheIndian Express formidler (via min Bloglines/Newsreader), er det ikke underligt, at de også slås om ophavsretten til... sladder :)
mandag, marts 14, 2005
Oversigt over blog-søgemaskiner af forskellig art.
tirsdag, marts 08, 2005
giver råd til, hvorledes man bedst søger på danske Blogs.
Via e-klumme
fredag, marts 04, 2005
fredag, februar 18, 2005
torsdag, februar 17, 2005
Trods undtagelsestilstand i Nepal og lukning af telefon- og internetforbindelser blogger en anonym blogger på 'Radio Free Nepal'. En ny Salam Pax måske?
Desværre har jeg ikke hørt fra min nepalesiske veninde, Anita siden nytår. I forvejen var internetforbindelsen på universitet i Katmandu meget ustabil og heller ikke altid til rådighed for hende. Hvordan mon 'Radio Free Nepal' får sin forbindelse?
tirsdag, februar 15, 2005
plasticbag.org | weblog | Three things I wrote ages ago on weblogs, publishing and community... og er forbavset over, hvor meget der holder - selv to år efter.......
Staying Ahead of Your Patrons With Weblogs and RSS
Esben Fjord Nielsen (e-klumme) er dog ikke helt overbevist om fordelene og skriver:
Resultatet er på sin vis meget godt, men bortset fra RSS-feed'et er det svært at gennemskue, hvad fordelen ved at bruge en weblog i stedet for Powerpoint skulle være. For det første er det alt andet lige sværere at sætte en weblog op som præsentationsværktøj og for det andet mangler der en hel del funktioner, understøttelse af billeder m.v. i en weblog. Ting, der gør brugen af Powerpoint mere velegnet til at lave præsentationer trods alt.
De er i alt fald ikke gavmilde med materiale fra konferencen som de to BlogTalk konferencen. Dog er der en omfattende 'Blog Business Summit List o’ Links', som det er interessant at tjekke ud.
søndag, februar 13, 2005
Gauntlett, David: 'Media, Gender and Identity. An introduction.' Routhledge, 2002, p. 10
SmartMobs anmelder sitet med disse ord:
Sites at are selected by more than popularity. DeepBlogger Michael investigates every site for content, insight, fascination, uniqueness, and usability in order to highlight quality sites for your quality time.
onsdag, februar 09, 2005
lørdag, februar 05, 2005
the chutry experiment, Blog Talk med links til en mængde konkrete eksempler:
Rhetoric and Democracy : Blog Talk: I'm Already Running Out of Good Titles
Writing to the Moment
English 1102 Course Blog
GT North Korea
World Police
Interessant materiale om Blogs i undervisning. Se specielt linket nederst: graduate student seminar paper
Det er f.eks. tankevækkende at læse:
At this point in time, I was a business major uninterested in reading and writing, much less in critical thinking or exploration within the humanities. I simply wanted a college degree so that I could begin working full-time. Blogging changed all of this.
og fortsættelsen er ikke mindre interessant......
tirsdag, februar 01, 2005
mandag, januar 31, 2005
Mena's Corner: Six Apart Redesign Coming: "Six Apart Redesign Coming
01.30.2005
Later this week, we'll be unveiling a new redesign of the various Six Apart websites (Movable Type, TypePad and Six Apart corporate site). Hopefully, the changes that have been made will convey our desire to present all of Six Apart's websites in a cohesive and standard way. We've worked with the folks at Mule Design to make this redesign possible and, I think, you'll be happy with the results."
søndag, januar 30, 2005
Response to "Mommy (and Me)" | CultureCat: "Response to 'Mommy (and Me)'
Via Prof. B., I see that the New York Times story on parents' weblogs has been published. I'm dismayed but not all that surprised with what's in there, and I'll tell you why."
fredag, januar 28, 2005
Den femte brugerafstemning om The Bloggies™ Weblog Award
Se også Bloggie, bloggie, bloggie, bloggie etc.
Tom Coates (Plasticbag.org) beretter om glæden ved (igen) at være nomineret og anbefaler en antal blogs fra forskellige kategorier.
tony pierce, busblog: How to blog skal have min stemme for Best Article or Essay About Weblogs!
onsdag, januar 26, 2005
World Economic Forum - Welcome to the Blogopolis
By providing highly personalized, real-time political information, blogging is reshaping how citizens make political decisions, for good and ill. 1) When do bloggers provide better information and analysis than conventional media? 2) Are bloggers effective media watchdogs? 3) Can bloggers be a positive political tool, and not just a threat to the powers that be? 4) What is the relationship between bloggers and democratic values?
Et blogprojekt som ved hjælp af Technorati's tag system opbygger et socialt system, hvor bloggeres fortællinger om 10 geografiske steder, de selv vælger, knyttes sammen.
Fantastisk inspiration til sociale blog-projekter. Jeg får øjeblikkeligt ideer til adskillige, som kunne være interessante i undervisningssamenhæng.......
mandag, januar 24, 2005
torsdag, januar 20, 2005
Like It or Not, Blogs Have Legs Wired News.
Ifølge PubSub er der nu 8 mill. blogs
onsdag, januar 19, 2005
Working Together Against Blog Spam
Yahoo! Search Blog
Mere om commentspam:
SpywareInfo
Wikipedia
tirsdag, januar 18, 2005
The Internet Stock Blog: Yahoo to acquire Six Apart?: "Yahoo to acquire Six Apart?
Six Apart, the owner of hosted blogging service TypePad and publisher of blogging software Movable Type, just acquired LiveJournal. Within six months Six Apart itself will be acquired by Yahoo!."
The blogospere vil nok hoppe i stolen over artiklens begrundelse for gættet:
"Because the blogging platforms are the largest generators of new Web content, they are a natural target for the providers of PPC ads. Many bloggers dislike the notion of advertising on blogs, but they're in for a shock. Blogger, TypePad, LiveJournal and the other blogging platforms will make it much easier for Web publishers to profit from ads. They'll build contextual ads into Web site templates, and use the publishers' sign-up information to open simultaneous advertising accounts."
lørdag, januar 15, 2005
Temporarily Unavailable
LiveJournal is currently down due to a massive power failure at our data center. We'll provide updates at /powerloss/ as they're available.
Our data center (Internap, the same one we've been at for many years) lost all its power, including redundant backup power, for some unknown reason. (unknown to us, at least) We're currently dealing with verifying the correct operation of our 100+ servers. Not fun. We're not happy about this. Sorry... :-/ More details later.
fredag, januar 14, 2005
torsdag, januar 13, 2005
Resources
Flere 'klassiske tekster', men også en del konkrete eksempler. F.eks. et link til Wiki In Education, et indholdsrigt site.
Se også LITA (The Library and Information Technology Association) om Top Technology Trends.
onsdag, januar 12, 2005
En fin, lille annoteret bibliografi om Weblogs og Blogging med fokus på Biblioteks- og bibliotekarblogs.
tirsdag, januar 11, 2005
Så nåede Spam bloggospheren.
Nogen tager det meget alvorligt CommentSpam, CommentSPAM.org
På Services siden ligger to - hm, døde - links til lister og spammeres IP adresser.
Nogen er meget, meget sure, Attention Comment Spammers
Commentspam findes i forskellige genrer ifølge Concerning SpamComment Spam Manifesto
Mange skriver meget: En Google liste om Commentspam
Baggrunden er Googles Ranking system, så Google får også et par rituelle hak: Wired, 12.03.04
Bortset fra irritationen og belastede servere er bekymringen også betydningen for kommunikation:
"Howard Rheingold, a futurist who predicts always-on communication will revolutionize public discourse, is worried that all these new forms of spam could freeze the revolution in its tracks. There will be no great social transformation if cell phones are turned off, instant messenger programs shut down or blog comments disabled to halt the flow of offers for online porn or cheap drugs.
“It forces you to either turn off the comments and lose some of the value of the medium, or spend your time deleting spam,” said Rheingold, who runs his own blog." (Spammers now clogging blogs, IM, Personal Web journals grow cell phones, instant messages)
Og så er der da også afballancerede meninger: Comment spam arms race
mandag, januar 10, 2005
Friends in Iran, journalists and technicians, are saying that judiciary officials have ordered all major ISP to filter all blogging services including PersianBlog, BlogSpot, Blogger, BlogSky, and even BlogRolling.
They have also ordered to filter Orkut, Yahoo Personals and some other popular dating and social networking websites."
en konkurrence om bedste indiske blogs :)
lørdag, januar 08, 2005
- kontrolfreaks på arbejde.... igen!
Whatever happened to serendipity?
Kommentar til Jonathan Abrams' beskrivelse af Friendster som services som "proactively influence serendipity."
Serendipity and Self-Selection with Social Software - The Social Software Weblog - socialsoftware.weblogsinc.com: "Serendipity and Self-Selection with Social Software"
Mens jeg er tilbøjelig til at give Judith Meskill (thesocialwareblog) ret i hendes skepsis overfor det proaktive, synes jeg nu ikke begrebet serendipity står helt klart i Judith Meskills kommentar. Ligesom serendipity næppe kan 'proaktiveres frem', kan det vel heller ikke siges at Google/ensøgemaskine er 'serendipity værktøj', men blot et værktøj, hvor - under brug af hvilket - serendipity kan forekomme.
WebMink: "Threads of Conversation
Tim has added tracking 'bubblets' to his blog, and Boing Boing may have started a trend by adding Technorati searches for each article. - Dave has added them to his blog and to PlanetSun for example."
fredag, januar 07, 2005
torsdag, januar 06, 2005
Conversations with Dina foreslår en sammenligning af Technorati og Feedster og PubSub
Six Apart køber LiveJournal. Brad Fitzpatrick gør i sandhed, hvad han kan for at imødegå de bekymringer, der har huseret blandt LJ'erne de sidste dage. Mens bekymringerne rettede sig mod kulturen, er forsvaret rettet mod trust. En eksemplarisk case om to af nettets store buzzword.
NB. den enorme diskussion, Brad Fitzpatrick' annnouncement affødte på sitet!
Mena (Six Apart) har også i Mena's Corner et langt indlæg om handlen. Hun omtaler eksplicit hierarkiet og fordommene bloggerne imellem, men hun har jo også erfaring med, hvilke konflikter, der hurtigt kan hvirvles op i det miljø...... (Mena's Shocking Baby Scandal! I, II)
Også Mena ved præcis, hvad Branding and Affiliation is all about in the times of Risk Society: Earning Your Trust
"Change is scary and we can certainly expect LiveJournalers to worry about what this acquisition means for them. While we certainly can't just say "trust us" and gain all 5.6 million users' trust from day one..."
onsdag, januar 05, 2005
"I'd love to do a content analysis of major mass media outlet coverage of blogs and bloggers over the past couple of years - what is the non-blogging public hearing about blogs?"
Hvem kommer først? :)
Rygterne fortæller at Six Apart er i færd med at købe Live Journal:
Om Malik on Broadband - Six Apart to buy Live Journal
apophenia er ikke begejstret og begrundelsen er ret interessant:
"Live Journal is a culture, not simply a product or commodity that can be bought. From an outsider's perspective, it might appear as though they are similar properties - they are both blogging tools, right? Wrong. [......] Movable Type is a product; LiveJournal is a community. Six Apart is seen as a community that provides tools, not culture. [.....]While many bloggers love to talk about LJ with disdain, as a low-brow version of the culture, i adore LJ from the bottom of my heart and i'm truly concerned that LJ's culture will be corrupted by an acquisition. It is not like any other blogging service and the needs that it serves are fundamentally different."
Om LJ, se.....
tirsdag, januar 04, 2005
Americans are becoming avid blog readers, with 32 million getting hooked in 2004, according to new research.
The survey, conducted by the Pew Internet and American Life Project, showed that blog readership has shot up by 58% in the last year.
Endnu en interessant rapport fra Pew Internet/American Life Project!
Tja.... har man mistet formuen på dot.com krisen, kan man måske hente dem hjem igen på terapi.com karusellen ;)
Måske skulle jeg se at få skiftet min sørgelige chat ud........
lørdag, januar 01, 2005
se også artiklen om metadata: Folksonomies - Cooperative Classification and Communication Through Shared Metadata samt
Delicious (social bookmarks manager)
Flickr (photo management and sharing web application)
Og debatten om Metadata, der udvikler sig i Blogospheren:
Flickr and "folksonomies"
Mob indexing? Folk categorization? Social tagging?
Mere om Wikipedia på Many 2 Many, January 04, 2005:
Reagle on the Wikipedia (posted by Clay Shirky) og Academia and Wikipedia (posted by danah boyd) og January 05, 2005 samme sted.