lørdag, juli 08, 2006
Nyt navn
Desværre ser det ud til, at emnefaget på SDU ikke bliver til noget. Der er ikke 5 tilmeldte. Surt! Helt sikkert er det dog først til august. Men det skal nu ikke forhindre mig i at genoplive denne blog. Jeg har det sidste år brugt det meste af min daglige bloggertid på "Du er, hvad du tagger", men det er jo ikke på samme måde min "personlige blog"...
søndag, juni 11, 2006
Nyt design
WeeBlog er min allerførste blog, så der er lidt sentimentalitet forbundet med den, da den jo dokumenterer min udvikling som blogger. Den var i starten overvejende - karakteristisk for tiden dengang - en "filterblog", men nu har jeg været blogger så længe, at jeg har brug for et større tekstfelt :)
Det gamle design havde tre spalter. Det var optimalt for en filterblog, hvor linksamlingen er et hovedelement, men det sker jo så på bekostning af teksten. Nu har jeg valgt et tospaltet format, men det har så som konsekvens, at min Blogroll må forvises til en seperat side (se Links: Blogroll).
Jeg ser frem til semesteret, beskrivelsen ser rigtig spændende ud:
Så som forberedelse til efterårssemestret er WeeBlog altså blevet shinet op, da jeg også forestiller mig også at bruge bloggen som studieværktøj i forløbet. Det er altid rart at have haft skoen på....(We)bloggen er en af de nye digitale genrer, der har åbnet for, at enhver i princippet kan blive sin egen publicist og en del af det netværk, som blogosfæren udgør. Bloggen er som sådan et potentielt medium for refleksiv selvdannelse og nye former for social organisering mellem det sociale fællesskab og den smags- og meningsdannende offentlighed. På kurset vil vi beskæftige os
med bloggen som genre, herunder med dens forskellige udspaltninger (fx den personlige blog over for den politiske blog og community-bloggen). Især vil vi diskutere, hvad der udgør en god blog, og hvilke kvalitetskriterier man kan operere med over for digitale og multi-mediale tekster? Hvor går grænserne for det hverdagslige, private og personlige: hvornår og i hvilken forstand er det (u)interessant at læse om andres hverdagsliv, deres smags- og værdidomme? Vi vil også diskutere, hvad der motiverer til henholdsvis at holde en blog og læse blogs, og i hvilken forstand det indgår i en refleksiv selvdannelse. Endelig vil vi se på, hvilken karakter, blogosfæren har. Er det et fællesskab eller en offentlighed? Efter hvilke kriterier differentieres blogosfæren? På kurset skal vi læse såvel nogle klassiske tekster om æstetik- og medieteori som nyere tekster om digital æstetik og kommunikation, herunder selvfølgelig især om blog-fænomenet. Endelig skal vi snuse lidt til internetbaseret research. Kurset
vil blive organiseret som en fælles undersøgelse af fænomenet, hvor der veksles mellem indspil fra underviser og gruppebaserede projekter.
Jeg tænker selvfølgelig på, om Helens og mit projekt kan være grundlag for min opgave, men nu klapper jeg hesten og ser, om der skulle dukke andre gode ideer op.
tirsdag, december 13, 2005
Status på den danske blogosfære
lørdag, august 06, 2005
What Business Can Learn from Open Source
What Business Can Learn from Open Source: "Those in the print media who dismiss the writing online because of its low average quality are missing an important point: no one reads the average blog. In the old world of channels, it meant something to talk about average quality, because that's what you were getting whether you liked it or not. But now you can read any writer you want. So the average quality of writing online isn't what the print media are competing against. They're competing against the best writing online. And, like Microsoft, they're losing."
fredag, august 05, 2005
Bloggens ultimative succes
I Blog PhotoStamps > Blogger > BusyBodies Stick Figure T-shirts and Gifts | CafePress
Hvornår kommer de danske blog-frimærker?
mandag, august 01, 2005
Upload med 'Hello'
søndag, juli 31, 2005
Det får mig til at tænke over, om disse debatter mon er specifikt amerikanske? eller specifikt feministiske? eller er det blot en etablering af regler for omgangsformer i en ny social sammenhæng? Der er i tidernes løb skrevet netiquetter om alt mellem himmel og jord, fra chats til email og disse har altid synes at optage de, der skriver dem mere end brugerne.
fredag, juli 29, 2005
Blogs and Usability
Der er ikke meget nyt i undersøgelsen - vel heller ikke, at når de viser folk en Blog og spørger: Hvad er det? er svaret oftest: en artikel.
Og det er vel heller ikke ganske ukorrekt :)
Technorati Tag: Blogs
torsdag, juli 28, 2005
tirsdag, juli 26, 2005
Blogs That Flickr
Blogs That Flickr
Technorati tag: technorati tags: Flickr
EDUCAUSE REVIEW | September/October 2004, Volume 39, Number 5
Der er skrevet meget om Blogs, men denne artikel har interessante overvejelserne over de specielle vilkår blogging har i institutionel sammenhæng.
Technorati Tag: Blogs and Education
mandag, juli 18, 2005
torsdag, juli 07, 2005
Dekita.org
Der er efterhånden rigtig mange erfaringer med Blogs i undervisning - her er nogle af de seneste, jeg er faldet over:
APCAMPBELL: Using Weblogs in Education - Presentation
incsub: Uses of weblogs in education - LTUG Workshop
Dekita.org
Marcus O’Donnell - Blogging as pedagogic practice: artefact and ecology
onsdag, juni 08, 2005
E-klumme gør i dag opmærksom på en interessant artikel om forskellen på diskussionsforaer og weblogs. Carsten Jessen har før berørt dette emne i en tankevækkende artikel, der ligger på Unev: Blogs og online-undervisning - Introduktion til et asynkront, dialogisk kommunikationsværktøj.
torsdag, maj 19, 2005
DR Nyheder Online - Penge - Weblogs ændrer virksomheders kommunikation
Så ramte weblogs nyhederne i Danmark - endda fra en lidt uventet vinkel - erhvervssektionen!
onsdag, maj 18, 2005
Study: Blogs haven't displaced media
referer med reference til Pew Internet & American Life Project, at blog nok ikke har den betydning the blogosphere selv mener, den har. Konklusionen er håndfast:
"We can say that if people still have that idea that the bloggers are the new fifth estate, that the bloggers are the new kingmakers, that's not the case." til gengæld har bloggere en anden vigtig rolle:
"The study also found bloggers act as guides for the mainstream media to the rest of the Internet."
BUZZ, BLOGS, AND BEYOND: The Internet and the National Discourse in the Fall of 2004. Preliminary Report, may 2005.
mandag, maj 16, 2005
therssweblog har i dag et link til Jon Steart's dækning af 'Blogs' på en kabelnyhedskanal.
fredag, maj 13, 2005
The Phantom Professor
"Inside Higher Ed" fortæller baggrundshistorien samt en gevaldig diskussion om "The Phantom Prof"
fredag, maj 06, 2005
Character Blogs and Weblog Purity - The RSS Weblog - rss.weblogsinc.com _
Character Blogs and Weblog Purity - The RSS Weblog - rss.weblogsinc.com _
- hvad er det dog for nogle mimoser, der befolker den??? Det er altså interessant - igen - at iagttage ophidselsen hos de, der priste den demokratiske utopi, når deres elitære projekt møder virkeligheden. Hvad forestillede de sig?
Jeg deler tilfulde therssweblogs synspunkt: weblogs ikke er en genre - It’s just a platform.
Blogging Beyond the Men's Club - Newsweek Technology - MSNBC.com
endnu en diskussion i og om 'the blogosphere':
Diskussionen starter med dette indlæg på NBC: Blogging Beyond the Men's Club - Newsweek Technology - MSNBC.com og meninger ruller derefter i blogospherens ecko-chamber:
BuzzMachine/Blogging white male
ROX POPULI
Burningbird
CulturCat
med tråde til
Feministe
Bitch Ph.D.
Pharyngula
Magtkamp med politisk korrekthed som våben - ikke uspændende at følge. Hm. Mon ikke årsagen også er, at Newsreadere (Bloglines) og sociale bogmærkser (del.icio.us) har afløst Blogrolls? - Jeg overvejede da, om jeg gad at betale det årlige abonnement på min Blogroll, da mine links stort set ligger i Bloglines og del.iciou.us nu om dage.....